On completion of SEMESTER II - FRENCH, you will be able to have the following competencies :
● Narrate an event in
the past using simple past tense par rapport the present
● Speak about daily
habits
● Write a biography of
a person
● Indicate obligation,
possibility and wish
● Give a command using
imperative and imperative negative
● Speak about events
in the immediate past and near future.
● Invite someone for
lunch/dinner, accept/reject an invitation
● Present your family
members & friends
● Tell time in a
formal and informal way
● Understand and
respond to classroom instructions in French
You will learn basic vocabulary related to :
● Activities of daily
life
● Time (second,
minute, hour etc.)
● Numbers (100 -
9999)
● Adverbes of time
(sometimes, always, this year, last year)
● Adjectives to
describe a person and a place
● Climate, seasons, sensations
● Emotions (être
triste, être content)
You will learn basic grammar related to all seven parts of speech :
● Verbs in present tense affirmation et négation ( aller, prendre, faire, lire, écrire, venir, choisir, sortir, dormir, offrir ), helping verbs (pouvoir, vouloir, devoir) reflexive verbs (se lever, se raser) , verbs in imperative (Fermez la porte!), verbs & their prépositions (faire de, aller à, venir de, écrire à, sortir de, arriver à) Verbs in passé composé (être and avoir as auxillary) and in negation along with reflexive verbs. Verbs in futur proche and passé récent. Verbs in futur simple (irregular verbs – avoir, être, aller, venir, faire, pouvoir, vouloir, devoir, savoir, tenir)
● Nouns and determinants ( definite articles, indefinite articles, possessive adjectives, demonstrative adjectives, contracted articles )
● Tonical pronouns (moi, toi, lui, elle, nous, vous, eux, elles), le pronom y
● Conjunctions (parce que, pour, avec, et, ou)
● Adjectives & gender (beau garçon vs belle fille)
● Adverbs of time (toujours, quelques fois, chaque matin, le lundi, tous les jours)
In addition you will be introduced to interrogation (comment, qui, quoi, quand, quel/quelle, pourquoi) and punctuation in French (. , ? !) and the magic words (s’il vous plaît, merci, désolé(e)).
- Teacher: Dr REBECCA VEDAVATHY B.
स्नातक पूर्व स्तरे प्रथम वर्षस्य द्वितीय भाषा संस्कृतम् अस्ति I अस्मिन् संस्कृत भाषा , संस्कृत साहित्यम् वैदिकसाहित्यम्, लौकिकसाहित्यम्, पद्य, गद्य, रूपक, व्याकरणादयः ज्ञातुं शक्नुवन्ते I अपि च संस्कृत पठनम्, लेखनम्, संभाषणम् कवि -काल विशेषादयः ज्ञायन्ते I संस्कृतभाषायाः सर्वव्यापकत्वं, अधुनातन काले कृत्रिम मस्तिष्केषु (कम्प्यूटर् यन्त्रेषु) तस्याः प्रयोगम् -प्रयोजनादीनि विषदयन्ति I अनुवादाभ्यासर्थं संस्कृतभाषा अति सुलभ भाषा भवति I संस्कृत भाषा माध्यमेन संस्कृति, संस्कारं, भारतीय आचार व्यवहाराण इत्यादिरपिज्ञातुं शक्नुवन्ते |
- Teacher: VASANTHA RAO B
- Teacher: SAIKIRAN D
Course Summary ملخّص الدّورة
تمّ تصميم الدورة و إعدادها من قبل لجنة خبراء من الجامعة العثمانية و يتناول احتياجات الطلاب فيما يتعلق بدراسات اللغة العربية . وسوف يساعدهم على تعلم اللغة بدقّة من خلال عدسات القواعد .
- Teacher: ISMAIL C
- Teacher: SAIKIRAN D
स्नातक स्तर के प्रथम वर्ष के द्वीतीय भाषा हिंदी के विद्यार्थियों के मन में हिंदी भाषा एवं साहित्य के प्रति अभिरुचि जागृत करने का प्रयास प्रस्तुत पुस्तक (गद्य दर्पण एवं कथा सिंधु) में किया गया है I गद्य साहित्य की निबंध, कहानी, संस्मरण, जीवनी, यात्रा, एकांकी तथा व्यंग्य आदि विविध विधाओं के प्रसिद्ध साहित्यकारों की प्रतिभा के विविध रंगों से यह गद्य दर्पण सज्जित है I
आरम्भ में हिंदी की गद्य विकास यात्रा, हिंदी साहित्य के महान लेखक तथा उनकी साहित्यिक विशेषताओं पर प्रकाश डालती है I विद्यार्थियों में समस्त कार्यों के प्रति उत्साह जाग्रत करने, उनमें नैतिक गुणों का विकास करने, उन्हें भारतीय संस्कृति की महत्ता से प्रेरित करने तथा देश और पर्यावरण सुरक्षा के प्रति सचेत करने की दृष्टि से इसमें महत्वपूर्ण निबंधों को चयनित किया गया है I
मानवीय संवेदनाओं से ओत-प्रोत कहानी तथा संस्मरण हृदय को संस्पर्शित करते हैं I इसमें निहित यात्रा वृत्त भारत भूमि के प्राकृतिक सौन्दर्य से अभिभूत करता है I इसके अतिरिक्त एकांकी तथा व्यंग्यपूर्ण निबंध वर्तमान सामाजिक तथा राजनीतिक विसंगतियों पर प्रकाश डालते हैं I
अध्ययन की सुविधा की दृष्टि से बोधपरक विषय, भाषा तथा शैलीगत सरलता का विशेष रूप से ध्यान रखा गया है I लेखक परिचय, कठिन शब्दार्थ, पाठ संबंधित प्रश्न तथा हिंदी व्याकरण आदि विषयोपयोगी सामग्री से विद्यार्थी निःसंदेह लाभान्वित होंगे I
यह पाठ्यक्रम निःसंदेह हिंदी गद्य-विधाओं का दर्पण है I कोई भी भाषा सीखना वैसे तो बहुत उपयोगी होता है । और किसी भी भाषा में संवाद कर पाना एक खास प्रतिभा मानी जाती है । भविष्य में छात्र चाहे जिस किसी भी क्षेत्र में काम करें, अगर वे सही भाषा का प्रयोग जानते हैं तो उन्हें उस क्षेत्र में महान उपलब्धि प्राप्त हो सकती है । जो लोग कई भाषाएं जानते हैं उन्हें करियर में कहीं ज्यादा बेहतर मौके मिल सकते हैं । वे भाषाओं को सुनने, सीखने और बोलने के साथ-साथ, अपनी खुद की भाषा की ओर भी एक नया दृष्टिकोण विकसित करते हैं ।
- Teacher: SAIKIRAN D
- Teacher: Dr. AKSHARA SINGH
- संस्कृत भाषा विश्वस्य सर्वासु भाषासु प्राचीनतम भाषा अस्ति।संस्कृता भाषा परिशुद्धा व्याकरण सम्बंधिदोषादिरहिता संस्कृत भाषेति निगघते।संस्कृतभाषा सर्वे जानाम आर्याणां सुलभा शोभना गरिमामयी च संस्कृत भाषा वाणी अस्ति।वेदाः, रामायणः, महाभारतः, भगवद् गीता इत्यादि ग्रन्थाः संस्कृतभाषायां एवं विरचितानि।इयं भाषायाः महत्वं विदेशराज्येष्वपि प्रसिध्दं।संस्कृतभाषायाः संरक्षणार्थं वयं संस्कृतपठनं प्रचरणं च अवश्यं करणीयं।संस्कृतवाङ्मयं विश्ववाङ्मये स्वस्य अद्वितीयं स्थानम् अलङ्करोति। https://www.sanskritschool.in/more/sanskrit/importance-of-sanskrit-language/ अतः संस्कृत भाषायाः इत्यादि प्राधान्य संशोधनमेव अस्य विषयस्य अनुसन्धानं I

- Teacher: SAIKIRAN D
- Teacher: Dr SOUMYA K